Historik


Historian bakom Mopedskolan.se
Mopedskolan i Stockholm startades våren 2001 av f.d. bilskolelärare Ragnar Dahlqvist och f.d. mc-poliserna Jan Hägglöf och Leif-Åke Andersson. Ragnars son, Johan fyllde 15 år och tjatade om moppe. Redan året innan hade han i skolan skrivit ett arbete om de nya EU-bestämmelserna för 45-kilometers mopederna, EU klass 1. Han ville då att pappa Ragnar skulle hjälpa honom på traven med information till ”forskningen” i mopedbestämmelsernas djungel. Det visade sig då att det inte var så många som kände till regelverket inom myndigheterna. Till slut kom Ragnar i kontakt med Hans Nilsson, trafikansvarig på Västerortspolisen samt Bo Göingeberg på Vägverket i Stockholm samt Ragnars gode vän 1:e Trafikinspektör Allan Löfgren på Vägverket i Farsta. Alla blev nu som lärare för Ragnar.
int

Då Ragnar fått någorlunda klarhet i ämnet, förstod han hur dåligt ihopsatta reglerna egentligen var. Det fanns endast ett fåtal utbildare som svarade för utbildningen till den omtalade EU-mopeden. Ragnars intresse för trafiksäkerhet samt sonens påtryckningar gjorde att han tog beslutet att starta en mopedskola där man erhöll mopedutbildning till förarbevis för EU-moped klass 1.
Han kom i kontakt med Rune Pelli, chefen för trafikpolisen i Sthlm. som tipsade honom om två veteranpoliser Jan Hägglöf och Leif-Åke Andersson som började sina poliskarriärer som mc-poliser och sedan blev kriminalkommissarier. Jan och Leif-Åke hjälpte Ragnar att starta Mopedskolan/Stockholm.

veteraner

Jan och Leif-Åke arbetade och arbetar fortfarande aktivt i MC-polisveteranerna. På deras årliga möte togs Mopedskolan upp på dagordningen, det pratades varmt om situationen för mopederna i Sverige och att Mopedskolan hade som avsikt att utbilda ungdomar till ett medvetet och rätt synsätt på trafiken. Därför fick Mopedskolan fullt stöd av MC-polisveteranerna. Mopedskolan.se bedriver samarbete med Svensk Trafiksäkerhet och Ernst Donlemar som äger Svensk Trafiksäkerhet var även behjälplig med korrekturläsning av Ragnars moped-teori och har därför varit till stor hjälp för skolan.

Mopedskolan.se har alltid haft NTF (National Föreningen för Trafiksäkerhetens Främjande) som förebild. Mopedskolan.se figurerar i NTFs mopedfolder,
Mopeden. Farlig leksak eller smart fordon?”.

Tom Hjerpe som sedan 2003 drivit skolans Södertörnsavdelning tog 2006 över ansvaret för hela skolans verksamhet, samtidigt fokuserades körträningen till Högdalens bilprovning där en specialbana arrangeras för teknik, manöver och bromsträning samt samverkansövningar. Vi kör där med upp till 8 mopeder och är då minst två lärare. Sedan hösten 2009 har vi även övningskörning i trafik med en elev och en lärare.
Sedan 2010 använder vi STR:s böcker både till Klass 1 och Klass 2 kurserna.

(STR = Sveriges Trafikskolors Riksförbund)